Saturday 20 June 2015

My E-Day Part 2 : Step By Step DIY Prop Stick untuk Majlis Tunang


Assalamualaikum.

Sambungan dari PART 1..  Hehe.. So ni second entry nye ye..

Dari dulu-dulu lagi berangan kalau ada rezeki untuk bertunang dan kahwin, aku nak buat prop stick ni..  Dan memang dari dulu lagi niat nak DIY sendiri je.  So aku google la cara-cara nak buat ni.  Mula-mula ingat nak cari template kat google, edit2 and then print je..  Tapiii.. Takde pun template tu.  Puas aku cari.. Takde.. Kecewa giler rasa..

Last-last aku buat sendiri dari awal.. Aku cari contoh-contoh design prop stick ni kat internet lepas tu aku start design sendiri..  Rasa memang tersangat gigih la buat benda alah ni..

So, kat bawah ni aku terangkan steps nya satu-satu ye..

1) Buka Microsoft Word
2) Pegi kat Insert, Shape.. Then pilih la bentuk-bentuk yang korang nak.
3) Double click kat shape korang tu, then tukar warna yang kat dalam tu dekat Shape Fill.
4) Untuk buat line putih kat tepi tu (rujuk gambar kat bawah), korang copy paste gambar shape korang tadi, pastu pegi dekat Shape Fill, korang amik No Fill.  Lepastu pegi kat Shape Outline amik Dashes, tukar bentuk line ikut kesukaan korang.  Lepastu tukar jugak warna line tu ikut yang korang nak.  Macam aku, aku amik warna putih.
5) Dah siap semua, korang kecikkan sikit bentuk yang line putih tu then korang bawakkan dia masuk dalam shape korang yang berwarna tadi.  Then, untuk senangkan kerja, korang right click dan Grouped kan dua shape ni.
6) Lepas tu, tekan Draw Text Box.
7) Text Box ni korang kene set kan No Fill dan No Outline tau.
8) Then, tulis la ayat-ayat yang korang suka. Lepas tu adjust la wording dia biar center cantik terletak sedap mata memandang ye.  Tukar la bentuk dan saiz tulisan tu ikut kesukaan korang.
9) Dah siap semua save dalam PDF ye.
10) Lepas tu, pegi kedai print cakap kat dia nak print kat kertas keras untuk prop stick. Terus dia tau la kertas macam mana.. Hehe
11) Gunting la dengan gigihnya semua yang korang dah print tadi.
12) Beli lidi untuk cucuk sate tu sepeket.. Lepas tu lekatkan la lidi tu kat belakang kertas yang korang dah gunting tadi tu ye.  Untuk lekat ni aku guna glue gun tapi macam tak lekat sangat so aku tampal double sided tape yang warna putih tu sebagai tambahan.
13) Siapppp! :) 

Bukti aku guna Microsoft Word.. Haha

Sebelum digunting.. 
Dah siap gunting.. Lenguhhh tangan..

Dah siap letak pemegang dia..

Tadaaa! Hihi



Puas hati sangat bila tengok hasilnya ni.  Alhamdulillah menjadi dan nampak sama je dengan yang beli kan.. Boleh berjimat.. Kalau beli, paling murah pun dalam RM20 skali dengan postage kan.. Tu pun dapat sikit je props nye kan.. Ayat-ayat dia pun tak semua kita suka..

Kos :
Printing (RM1.20 x 10 helai A4) = RM12
Lidi Sate untuk pemegang = RM1.30 sepeket
Double tape = RM1
JUMLAH = RM14.30

Props ni guna sekejap je.  Boleh simpan untuk majlis kahwin plak nanti.  Insya Allah. Sebab nye tak rosak pun lagi.. Dan ayat-ayat kat props tu pun aku dah memang prepare ayat yang sesuai untuk majlis tunang dan majlis kahwin nanti..  Hihi.. macam ni la kalau dah budget ciput kan.. Semua nak berjimat..

Semoga bermanfaat dan membantu anda yang memerlukan.. Kalau nak tanya pape just drop your comment ya! :)

UPDATE (13.9.2015)
- Kalau nak softcopy props ni boleh email saya (nur_shahirah90@yahoo.com)...

UPDATE (15.11.2015)
- Utk softcopy harganya Rm10
- Bagi yg betul2 berminat boleh email sy ya.. Tapi utk yg serious je tau..
- Sorry bg yg email tp sy tak respond.. If still berminat email sy lagi sekali ya.. :)

UPDATE (21.3.2016)
- Saya masih jual softcopy props ni.  Satu set RM10.  Ada 12 pages semuanya. Bagi yang berminat sila email saya ya (nur_shahirah90@yahoo.com) untuk maklumat lanjut.

UPDATE (25.11.2016)
- Softcopy props masih dijual.
- Ada 2 pilihan warna iaitu set yg berwarna seperti gambar2 di atas dan 1 lg set hitam putih. 
- Sila emel sy untuk pembelian (nur_shahirah90@yahoo.com).


31 comments :

Unknown said...

SALAM SIS . NAK ORDER DEKAT SIS SEBIJIK MCM NI BOLEH TAK ? PLEASEEEE :( KASI NO WASAPP

Unknown said...

huhu, keluar gmbor ayah sy lak .. sorry sy guna pc ayah .. please whatsapp sy kt no ni 0194312291. thanks sis , - suhaida

shahirah said...

Salam sis.. Saya wasap sis ye.. :)

Unknown said...

Sis..sy email tu..hehe

Unknown said...

Sis..sy email tu..hehe

Unknown said...

sy buat sndri jgk.sy print atas krtas ptih biasa je.mrah lg.pas2 sy bl kertas keras hitam.yg sebesar kad manila.bru 80sen.

Unknown said...

sy buat sndri jgk.sy print atas krtas ptih biasa je.mrah lg.pas2 sy bl kertas keras hitam.yg sebesar kad manila.bru 80sen.

Unknown said...

sis saya nak softcopy, boleh? hehe
@aida.germany98@gmail.com

abin said...

salam sis nak soft copy jugak . nooravinna@yahoo.com :)

Unknown said...

Boleh sis nak soft copy...saiz dy ikot kita ke
eiryaniey@gmail.com

Unknown said...

Boleh sis nak soft copy...saiz dy ikot kita ke
eiryaniey@gmail.com

eeka said...

macam mana nak group kn dua shape nie . right click then ?

Unknown said...

assalam...sis..mohon emailkan sy soft copy boleh? please,,,tq so much.. adibahsibi90@gmail.com sy majlis 19.12.15 ni..amat perlu soft copy sis...:-)

Unknown said...

Salam sis tolong email kan soft copy sis syaza_hoppez92@yahoo.com ..nnt sy topupnkan sis rm 10

Anonymous said...

assalamualaikum..sis boleh saya nak soft copy props tak..smga murah rezeki sis..:)
emel saya hafizhakim1112@gmail.com

Unknown said...

asalam..sis boleh x sye nk soft copy props...emel saya syahana96@gmail.com..sye perlu sangat2...

Unknown said...

Assalam SIS...sy nk softcopy props tu bleh..? email sy kasihirdina@gmail.com or WA sy 011-33030235 (IQA)...plez WA me ASAP...TQ

Unknown said...

salam..boleh ke kalau sy nk minta softcopy..terima kasih banyak2 sy dahulukan..semoga Allah membalas jasa anda.

Unknown said...

lupa bagi email...abuwildan1815@gmail.com

Anonymous said...

salam sis . emailkan kat saya boleh ? norfaralyana97@yahoo.com . ws saya 0126307578 . saya nak guna cepat ni . esok majlis

shahirah said...

Salam. Untuk yang berminat nak beli softcopy props ni, terus email sy ya. Nanti sy akan bagitau steps2 utk pembeliannya. Email : nur_shahirah90@yahoo.com

shahirah said...

Salam. Untuk yang berminat nak beli softcopy props ni, terus email sy ya. Nanti sy akan bagitau steps2 utk pembeliannya. Email : nur_shahirah90@yahoo.com

Anonymous said...

Assalam, sy ada emel utk pembelian softcopy prop ni.. tq :)

::YuYu AzYrA:: said...

Assalamualaikum..sy ade email utk pembelian softcopy ni...tq sis

Unknown said...

Assalamualaikum sis, sya nak beli softcopy props...

Nurul said...

Sy dh emel sis

nur faizah najib said...

assalamualaikum sis , sy ade email pd sis , urgent sgt 😂

Unknown said...

assalam sis...leh share soft copy x..
junaidaizamani87@gmail.com

tqvm sis

fiza said...

As salam.. sis. Sya ada emel utk prop ni..

fiza said...

Sis ada reply emel x?

Unknown said...

ASSALAM SIS...TLG EMAIL SY JGK...